Monday 16 May 2011

kerna ku sayang kamu (7)

kerna ku sayang kamu   …”do you waiting for some one young man?”…
“ehm yup uncle..i am waiting for my friend..don’t know when she will arrived”.Jjawapan itu dibalas dengan senyuman…detik 3 pagi hampir menerjah masa..Malam itu di lapangan terbang Changi, suasana agak sunyi..
            Cuma di beberapa sudut terdapat kelibat manusia berbual-bual sesama mereka..mungkin sedang menunggu ketibaan ahli keluarga, ataupun menunggu masa untuk menaiki pesawat… pemergian ke singapura barangkali bagi melepaskan kesedihan di benak hati…”ehm ya, menunggu seseorang yang tidak akan tiba selama-lamanya”..
     ”Rein,Nick sunyi….U… teman Nick tidur ya.Nick tak tak tahu dimana nak tidur di Singapura ni..tidur di lapangan terbang changi ini pun dah kira baik..U,nanti balik Malaysia,Nick  jahitkan baju untuk U lagi ya..Dah kusam kainnya ni”.Nick memeluk patung beruang pemberian Rein kepadanya…perut berkeroncong,menahan lapar dan sejuk…sejak tiba di Singapura pagi tadi,Nick cuma mengalas perutnya dengan air dan sedikit bekalan yang dibawa dari Malaysia..
 Pemergian nya ke Singapura tidak dirancang sama sekali, nekad Nick pergi ke singapura untuk melepaskan sedih dan kerinduannya pada Rein.. Tapi mengapa singapura?
“U,Nick lapar lah,jom kita makan dahulu sebelum tidur..Lapar sangat..Kita pergi Coffee Bean terminal 3 ..Boleh jumpa Hidayah”
      Beransur Nick dari tempat tidurnya itu, menuju ke francais Coffee Bean yang terletak tidak jauh dari terminal satu.Malam itu langit cerah sekali,tidak menghalang kerdipan bintang dan cahaya bulan menujah masuk pandangan mata..Senibina lapangan terbang Changi yang begitu futuristik barangkali akan     memikat sesiapa sahaja yang datang.Di kala pagi mungkin ianya merupakan struktur pegun yang biasa tapi pabila malam menujah masuk,keindahan senibina struktur itu bakal memikat sesiapa sahaja…Lapangan terbang itu menunjukkan betapa tinggi nya kemodenan yang digapai manusia..Betapa Indahnya ilmu ciptaan tuhan, yang mengilhamkan semua perkara supaya dipraktikkan oleh manusia..





      “Yes sir, what do you like to drink?..”..
 ‘I thinks give me a cup of espresso and those two crossant please”..
”Ehm maaf ya, saya mahu tumpang tanya.Hidayah datang kerja tidak hari ini?..”
      ‘Hidayah  ? Dia tidak datang hari ini, tadi petang dia ada call saya,tidak berapa sihat barangkali..Sepatutnya dia kerja bagi shift 7 malam sampai 7 pagi…”
“Ouh, thanks for the information .. Nanti sampaikan salam pada nya ya..Katakan rakannya dari Malaysia kirim salam ”
      “Why don’t you contact her? I think she will be surprise with your coming to Singapore”
“Saya tidak sempat isi kredit telefon saya..Ehm, tidak apa lah…Dia tidak sihat,saya tidak mahu ganggu dia”
      “Eyh..it’s ok,I will tell her to come this morning…ok,this is your drink.Do enjoy your meals..
And one more things, welcome to Singapore”
“Terima kasih ya..”
Mungkin yang membawa hati Nick untuk pergi ke Singapura, adalah kerana rakannya itu.Hidayah empunya nama,yang dikenalinya secara tidak sengaja di laman sesawang..Seolah-olah menjadi satu trends bagi remaja seusia Nick dan hidayah mahupun remaja-remaja mempunyai rakan-rakan di laman sesawang..
      Walaupun berjauhan tempat tinggal ianya tidak menghalang bagi diyl dan hidayah saling berhubungan antara satu sama lain, dan usia perkenalan mereka hampir menjangkau 2 tahun itu, membuatkan Nick mahupun hidayah tidak malu untuk berkongsi cerita ataupun masalah..
Tersentak sebentar  nick pabila telefon bimbitnya berbunyi menandakan ada pesanan yang datang..

       Nick....awak ada di singapura ya..?..Maaf tau saya tak datang kerja..Tidak sihat.. Kenapa tidak bilang awal-awal awak mahu datang? Tadi kawan kerja saya bilang ada rakan dari Malaysia sampaikan salam..Saya fikir siapa saja rakan dari Malaysia datang malam-malam begini..Ouh, and then iask him,I guest is you,and then its true..Ouh my god,how on earth you come see me..Mimpi apa ni awak?..Huhu..Dah lama kita tak jumpa..Hope awak sihat..Awak lama lagi tak ada disini?..Begini lah ye,Tomorrow morning after breakfast,saya beransur pergi dari Tampines,dan jumpa awak di changiok.im feeling much better now.ahakz..Sudah kebah demamnya..jumpa awak esok ya..see you there..night..wassalam…”..

Mungkin sedikt kesedihan terubat bila dapat berjumpa rakan yang senantiasa tidak jemu menemani diri,begitu juga kita yang mempunyai sahabat,perlu membayar keikhlasan persahabatan itu dengan sedikit kesetiaan serta kejujuran…menjadi asas kepada persahabatan itu adalah kejujuran,kerana manusia barangkali sering hipokrit dengan persahabatan.Apa yang dikatakan hipokrit itu,seringkali membawa kepada ketidak sempurnaan dalam perhubungan.. Namun pabila suasana itu mengizinkan untuk bertindak demikian hipokrit adalah cara yang terbaik daripada melepaskan diri daripada terperangkap ditengah-tengah kesulitan…
Malam berganti siang, langit yang gelap mula cerah bermandikan cahaya yang terbit di ufuk timur…manusia mula melangah keluar dari tempat perlindungan masing-masing untuk mencari rezeki sesuap nasi..Deruman enjin motokar mula membingitkan telinga seawal pagi lagi…anak-anak melangkah keluar ke sekolah, dengan iltizam yang tinggi untuk mendapat ilmu dan mengecapi apa yang dikatakan kehidupan yang membahagiakan
Berlainan situasi di Malaysia,anak-anak melayu megah dengan apa yang dipelajari mereka.Dapat kita lihat di mana-mana institusi pembelajaran seperti universiti,mahupun sekolah, anak-anak melayu masih lagi mendominasi bilangan kaum mewakili golongan bumiputra,berbeda di singapura,anak-anak melayu itu hanya merupakan golongan minoriti yang dikelilingi oleh kaum-kaum yang sedikit bongkak dengan status mereka..Amat sedih pabila wujud diskriminasi antara kaum yang berlaku disingapura..

“Ehm …mana Hidayah ?...hampir pukul 8 pagi…”..Dipandangnya jam tangan itu beberapa kali.macam serba tidak kena bagi Nick hari itu.mungkin perasaan sedihnya masih lagi bergelumang didalam hatinya,”luka ini akan terubat, tapi akan ambil masa yang lama rein…bukan mudah untuk melupakan seseorang yang kita sayangi”….diyl mengatur langkahnya mencari tempat pertemuan dengan hidayah…
Sedang dia melangkah pergi meninggalkan tempat itu,tiba-tiba dirasak bahunya telah ditepuk lembut oleh seseorang..
“Hey boy.Whats up..?..Assalamualaikum…”
      “Eyh ..Waalaikumussalam…laa awak rupanya,saya fikir manusia mana tegur saya pagi-pagi ni..Macam mana demam?..dah kebah?..”
“Kurang sikit la Nick..Awak macam mana?..Sihat?..”.
        “Saya macam nilah..Badan dah naik sedikit beratnya,”
“Awak ni apa mimpi Nick? datang Singapura lepas itu tidak bilang sama saya pun..”.
        “Ahakz..saja mahu buat surprise lah…tidak adalah,,barangkali saya rindu bangat sama Singapura and maybe I miss my Singaporean friend..”
 “Ceyhh,siapa saja kawan awak tu,cewek apa?..hahaha…”
       “AISH, suka saja menyakat dari dulu lagi,tidak pernah berubah la awak ni Hidayah huhuuhu..”
 …mungkin pertemuan iu dapat mengubati sedikit kesedihan yang dialamiNick...dua rakan itu berborak, bertukar-tukar cerita,dan seringkali menghiasi perbualan dengan gelak ketawa,dan kadang-kadang mereka berubah serius tatkala membincangkan sesuatu.
“Ehm,Nick,I think better u search for new girl,but I know you very stubborn right?macamni lah,awak kena beri dia ruang dulu,don’t put to much pressure on her..Bagi dia bernafas..Perempuan nick,us is very special,but we still need man,to protect,to give support towards women..Barangkali dia tersilap langkah dari awal..ala…its ok la..i know you can make it..”..
       “Thanks Hidayah.. Manusia ..Biasalah..Saya terima semua ni..Alaa..Orang nakal macam saya mana pernah fikir sedih-sedih sangat..Saya yang banyak buat salah pada dia.itu saya mengaku..”.
“Ehm ok..Eyh, awak lama lagi dekat sini?..”
       “Tidaklah,saya sudah mahu pulang Malaysia,”
“Kenapa awal sangat?..Before I forget, teman saya kirim salam pada awak.”
   “Waalaikumussalam,nanti kirim salam pada dia juga ok..Kirim salam pada semua family awak…”
“Ok”

No comments:

Post a Comment