Monday 16 May 2011

kerna ku sayang kamu (2)

kerna ku sayang kamu…”Ehm.. mana budak-budak lain ni pergi? Bukan mau ajak aku sekali.Ahh, pergi ke pantai lagi bagus .. ” ..Nick mengemas beg sandangnya, sambil mengisi peralatan melukis nya ke dalam beg itu .. ” teddy bear? mana teddy bear aku letak ..? ah,itu dia..! ”…”U, jom kita pergi pantai ya, teman Nick melukis .Nick bosan la U duduk lama-lama dalam bilik ni..” ..” eyh, baju U koyak la…Ehm tidak apa lah, malam nanti Nick jahitkan baju untuk U ya..sayang U..”..
  Begitulah Nick, tidak boleh berenggang dengan patung beruang nya.Patung itu sangat bermakna buat Nick  kerana ia merupakan permberian dari seseorang yang pernah dia sayangi.Baginya kehadiran patung beruang itu seakan dapat mengubati duka dihatinya..Perkara yang telah terjadi itu,mungkin tidak dapat dilupakan seumur hidup.Kehilangan orang yang disayanginya itu telah mencorak banyak perubahan pada dirinya.
“Wahh, cantiklah air laut arini,warna biru,U,cuba lihat ni..Tenang rasa hati ni U, dapat lihat airlaut,dapat main pasir pantai,ehmm jom lah kita duduk dekat sana,panaslah…,kita duduk bawah pokok sana ya..”
Hari ni kita nak lukis apa ya..?..                                                                                                                  Ehm..mana handphone ni?..”…Nick membelek-belek handphonenya.Imej yang tersimpan di dalam handphonenya diperhatikan satu persatu..
“Rein…”                                                                                                                                                                           ..air mata yang selama ini tersimpan,mengalir pabila imej Rein terpamer di skrin handphonenya..”apa khabar Rein agaknya ?.Rein,Nick bawa sekali teddy bear pemberian Rein.Nick tiada teman Rein,Teddy ni ,nick anggap sebagai pengganti Rein..Terima kasih sebab beri teddy ni pada nick..Nick harap rein sihat sejahtera,tidak sakit-sakit lagi,Nick  risau tapi,…”..Nick,please..kalau Nick hormatkan rein sebagai kawan,Nick usah fikirkan lagi perkara yang dulu..Rein minta maaf sangat-sangat pada Nick..Jangan paksa rein untuk membenci Nick..Rein mahu pergi dahulu.Nick..take care…”
     “Aih,rimas betul lah..aku tau lah jaga diri aku sendiri,kenapa perlu sibuk-sibuk hal aku.Aku bukannya budak-budak lagi.Aku sudah dewasa lah..Jangan fikir aku ni permpeuan aku tak boleh jaga diri sendiri,aku perlu ruang nick, ruang untuk bersendirian, ruang untuk aku peroleh ketenangan,aku perlu ketenangan dengan segala apa yang dah berlaku ni,biarlah aku bersendirian..”…anafora keluhan hati rein..yang selama ini,benak dalam hatinya,perlukan ketenangan,perlukan bersendirian,kerana apa yang telah dilalui semenjak belajar ini banyak kali menekan peraaan serta kesabaran sebagai seorang mahasiswi serta remaja khususnya…
      Hidup di menara gading ini banyak cabarannya, semuanya terpulang pada kita bagaimana untuk menempuhinya..Ada kata – kata nakal yang menyuruh kita menghadapinya dengan cara yang songsang.Pengambilan ubat secara salah serta mengamalkan rutin hidup yang bertentangan mungkin juga dapat mengurangkan tekanan, tetapi adakah dapat menjamin kepada penyelesaian masalah?...
   Secara amnya kita merujuk kembali kepada kehidupan kita, jika apa yang kita pilih itu,sesuatu yang positif,nescaya kehidupan itu lebih tenang,kerana ketenangan itu merupakan kunci kepada kebahagiaan..
Kebahagian pula merupkan kunci kepada kegemilangan kehidupan..ironinya manusia tahu membezakan mana yang buruk dan yang salah ,tetapi kenapa jua yang salah itu menjadi pilihan,,,?...
  Adakah manusia kini hanya kuat fizikal,cantik luaran,tetapi kekuatan iman itu,semakin pudar di sanubari setiap manusia?...


No comments:

Post a Comment