Tuesday 19 February 2013

jodoh,bukan perkara yang ditunggu,tapi kena bersabar

helo assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,,
selamat hari raya saya ucapkan kepada semua pembaca blog ni

(ade ke pembaca ? hahahaha..)

kepada yang tak pernah membaca blog ini,blog ini boleh diklasifikasikan sebagai blog bacaan ringan yang tak perlu kita berfikir panjang untuk memahaminya..cuma anda perlu berlapang dada dengan apa yang ditulis dan berfikir sejenak,,

adakalanya hidup kita ini,sama seperti orang yang duduk di sebelah kita,dan ada kalanya,tidak..

bila orang mula berkata mengenai jodoh,
ada ia subjektif?..

kenapa saya katakan jodoh itu subjektif?...

ada beberapa falsafah atau ayat yang pernah kita dengar.contohnya seperti..

1) kalau dah jodoh,tidak kemana
2) bunga bukan sekuntum,kumbang bukan seekor
3) sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula suami isteri
4) bersabar mcam mana sekalipun,kalau bukan jodoh,tetap tidak akan ada
5) yang jauh kita dekatkan,dan yang dekat kita rapatkan

dan bermacam2 lagi....

yang dikatakan subjektif itu,bermaksud,benda nya boleh berubah2 ataupun bersifat tidak pasti..
 (tetapi saya tetap juga dengan pendirian saya,sebagai seorang lelaki,saya kena sabar jika saya sayangkan seseorang walaupun bermacam2 perkara yang telah dilalui,,)

saya memberi contoh yang senang..

contoh 1
a= bro,ang ni bebal lah,pempuan tu dah tak nak kat hang,kenapa hang mengharap lagi..?macam2 dia cakap kat hang..ang masih lagi boleh sabar,,ang ni memang betul bebal abadi la,,

b= jodoh itu,bukan benda yang boleh ditunggu,tetapi kita kena bersabar..kalau betul sayang kan dia,kenalah bersabar..baru ujian sikit,tak kan mahu mengalah,,kalau ditakdirkan ada jodoh dan berkahwin,takkan la kalau ada masalah,aku mahu larikan diri pula..

contoh 2
a(perempuan)=u ni dah kenapa?..i dah tak mau kawan dengan u lah..

b(lelaki)= kenapa tak mau berkawan pula?

a=.........................................


contoh 3 
a=bro,ko tengok aku ni,muke hensem..awek mane2 ade.pg singapore ade awek,p jepun ade awek.p uganda ade awek.ko?..ko ade.?ko tade bro,takkan lah ko tak sunyi..hidup sorang2

b=aku ramai je awek approach aku,bukan aku tak mo kat diorang,diorng je tak mo kat aku..


kesudahan bagi contoh2 diatas ini,kita sendiri pon tahu,,,sebab itu ianya subjektif

tapi apa pun

perlu lah kita bersangka baik pada setiap permasalahan yang ada
(walaupun sampai sekarang ni aku tak paham dengan apa yang dah terjadi.)


raya sudah menjelma dan sekarang telah pun memasuki hari ke 8.(7 kot)..
dan mungkin raya kali ini membawa seribu erti kepada anda semua.tentu ada yang special raya kali ini sehingga anda tidak akan lupa seumur hidup anda..


hohoohoho

jadi raya kali ini sungguh special bagi saya kerana kepala saya telah dibedah (operation[bukan bedah nama orang k]) untuk kali yang ketiga...yahoooo....

jadi saya mahu minta maaf lah kepada individu2 yang berkemungkinan berkecil hati kerana saya tak bagi tahu pasal operation ni,ataupun terlambat beritahu..sebenarnya saya ada beritahu,tapi bukan secara direct..


sebenarnya ada satu perasaan bagi saya berkenaan perkongsian apa yang saya lalui ini..

bukan tujuan saya merahsiakan perkara yang saya lalui..

kalau ditanya kembali,tiada satu orang pun yang mahu diri dia seorang diri melalui perkara yang berat ataupun permasalahan yang dia hadapi..

(post ini ditulis beberapa hari sebelum hari raya 2012,La ni aku sambung kembali post yang tak pernah abis ni.hahahaha.sebab sekarang baru ada mood nak menulis..sebelum ni mood tade la)

sambungan....

tipulah kalau saya katakan ada manusia kat dunia ni mahu hidup bersorangan,sekutuk2 manusia pon mahu disayangi juga..baik lelaki atau perempuan..

sampai sini je kot aku tulis
(mood tade..hahahaha)...

semoga semua orang jaga diri baik2,jangan malas2,,

terima kasih,,








No comments:

Post a Comment