Monday 11 July 2011

aduhai ambiga (sajak)

selamat pagi ..halo halo halo hahahahalo.....iharap anda semua sihat sejahtera hendaknye..yang berada di luar sane ,jaga langkah anda,jaga perlakuan anda,jaga adab anda dan jaga diri anda baik2..tetibe...hahahaha


so.
selepas kian lama menyepi,(baru je 4 ari)..aku pon menghebohkan diri,,bukan kerna aku merajuk atau pe,tapi aku mencari bahan untuk menulis serta,aku sedikt bz...(pe bende yang ko bz nye weyh..ko bukannye keje,duk umah goyang kaki je...hahahahah)..

damn..

tapelah,.cakaple pe ko nak cakap..
gua hati kering nye,tade kisah nye,,

peh..

damn.
ari sabtu yang lepas,kite semua digembargemburkan dengan keterujaan sesetengah pihak,yang konon nye,meminta keadilan dalam proses pilihan raye.,

pabila aku menulis ini,aku tidak mahu dilihatkan sebagai seorang yang pro kerajaan ataupun anti pembangkang,tapi aku menulis sebagai satu pihak yang berdiri ditengah2 yang bencikan kepada mereka yang membuat kacau di negara kite yang aman damai ini..

ade pihak yang mengatakan,kerajaan sekarang ni kurang telus dalam pilihan raye,de juga yang mengatakan,kerajaan sekarang ini tidak demokrasi,kalau mereka demokrasi,maka suara rakyat dijalanan harus lah dihalalkan...

macamni lah...bile difikirkan balik,baik kerajaan atau pembangkang ,masing2 ade kelebihan dan keburukan nye,,kalau korang rase kerajaan yang ade ni sekarang teruk,apetah lagi jika individu yang kuat main bontot menjadi pemimpin negara jika dia dipilih kelak?...

mungkin perkhabaran ni menjadikan ramai Gay di malaysia akan menyokong individu tersebut..(jangan marah,nanti kene jual..hahahah)

ako terkesan dgn crite seorang rakan dimane ketika die berbual dgn seorang cina tua...

"apa susah,kalau lu tak suka kelajaan sekarang,nanti itu pilihan laya,pangkah olang lain  ma..tak payah mau buat itu pehimpunan jalanan..apa lu dapat?..."

kadang2 kita tahu kebenarannya,tapi kita buat2 tak tau,takpun kita memang bebal yang amat.

disini,
aku sediakan juga
satu sajak khas,
bagi kite mengenang,...peristiwa yang berlaku pada hari itu..

aduhai ambiga...

berdiri megah,seorang wanita,
bernama ambiga,,

apa mungkin,dibenak fikiran serta hatinya,,
mengetuai sejumlah manusia..
meminta sesuatu..

apakah dia lupa.
dirinya itu sekarang dimana?..
apakah dia mahu,
disumpah serta dicerca?

aduhai ambiga..
pengikutmu itu jangan kau lupa..
 yang bertudung dan yang berkopiah juga..
yang berkain batik malah ada yang tidak berkaki..
menjerit keadilan yang mereka pintakan..

dengarlah rakyat malaysia..
dia cuma seorang wanita.
barangkali keldai kepada penunggangnya.
mungkin bukan niatnya membuat derhaka,

jangan kau lupa..
kau hidup dengan melayu dan cina..
kau membesar di bumi ini,
jangan mudah kau lupa diri.....

duhai melayu,
kerna dia kita berseteru..
lupa pada apa yang telah dia belakan,
lupa pada apa yang telah dia lakukan
masih tidak terlambat lagi..
untuk kita bersatu..
dan hidup dalam kedamaian

p/s..
renungkan lah

No comments:

Post a Comment